RSS

Socrativea kielenopetukseen: ideoita tunnin leikkimisen jälkeen

24 Huh

Mikä ihmeen Socrative?

Socrative on nettipohjainen pikatestausohjelma, jonka avulla opettaja voi tehdä kyselyjä tai pikatestauksia, joihin opiskelijat voivat vastata kännykästään tai muusta mobiililaitteestaan käsin. Tällä hetkellä voi tehdä joko monivalintakysymyksiä tai lyhyen kirjallisen vastauksen vaativia avokysymyksiä. Piakkoin ilmeisesti kysymyksiin pystyy liittämään kuvan ja kirjallisiinkin vastauksiin laatia mallit. Ohjelma tarkistaa vastaukset itse ja lähettää niistä koosteet ja tilastot opettajalle.

Socrative on helppo ottaa käyttöön. Opettajana teet ensin omat tunnuksesi osoitteessa http://www.socrative.com, josta saat käyttöösi pysyvän huonenumeron. Voit valmistella kyselyjä etukäteen kotona tai tehdä pikakyselyitä suoraan tunnilla. Voit myös ladata mobiililaitteeseesi appletin, josta pääset suoraan omaan huoneeseesi.

Opiskelijat osallistuvat menemällä osoitteeseen http://msocrative.com, jossa heiltä ensimmäiseksi kysytään huoneen numeroa. Syötettyään antamasi huonenumeron heille avautuu lataamasi kysely.Oletusarvona jokaisessa kyselyssä on ensimmäisenä kysymyksenä opiskelijan nimi, joten voit myöhemminkin helposti seurata kunkin opiskelijan edistymistä.

Kyselyn vastaukset saat halutessasi sähköpostiisi tai voit ladata ne heti koneellesi taulukkomuodossa. Voit myös seurata opiskelijoiden edistymistä ja tuloksia livenä omalta ruudultasi. Tarkempia käyttöohjeita ja opastusvideoita löydät socrativen kotisivulta http://www.socrative.com.

Ideoita Socrativen käyttöön:

Kokeilin Socrativea opiskelijoiden kanssa yhdellä oppitunnilla ja ideoita alkoi välittömästi pulputa mieleen. Perinteiseen sanakoekäyttöön se toki on ihan oiva. Mutta pedagogisesti siitä on juuri yhtä paljon hyötyä kuin sanakokeista yleensä. Eri juttu olisi, jos opiskelijoille voisi tehdä omia opettajatilejä, joiden kautta he voisivat tehdä toisilleen sanakokeita. Täytyy kurkistella käyttöehtoja, onnistuisiko tämä oikein luvallisesti vai pitäsisikö opettajan tehdä joukko lainatilejä tätä tarkoitusta varten.

Toisena idana pulpahti päähäni, että kurssikokeessakin ainakin luetunymmärtämisen ja rakenteen voisi tehdä Socrativen kautta. Opiskelija saisi heti palautteen oikein menneistä kohdista ja opettajalta säästyisi työaikaa muuhun. Tätähän voisi kokeilla jo oppitunnilla esim. ylioppilaskokeita harjoitellessa. Tosin opettajalta vaatii hieman viitseliäisyyttä naputella kaikki kysymykset ja niiden vaihtoehdot ensin testiin. Mutta testejähän voi tallentaa ja niitä voi jakaa muille, joten tämänkin työn voi jakaa kollegoiden kesken.

Kokeilimme opiskelijoiden kanssa myös tekstin työstöä Socrativen kanssa. Tein pikaisesti 10-kohtaisen kyselyn, jossa jokaisessa kohdassa pyydettiin kirjoittamaan omasta mielestä tärkeä sana tai ilmaisu tekstistä. Opiskeijat vastasivat kyselyyn pienryhmissä ja pian oli kasassa 6 ryhmän 10-kohtaiset listat tekstin tärkeistä ilmaisuista. Latasin tulokset näkyville excelliin ja niitä päästiin heti tarkastelemaan. Seuraavaksi tunniksi näistä ilmaisuista saadaan aineistoa tekstin lisäkäsittelyyn. Tätä samaa tapaa voisi käyttää hyväksi monenmoiseen muuhunkin oppitunnilla tapahtuvaan kielen työstämiseen, esim. käännöslauseiden käsittelyyn tämä voisi olla aika hyvä.

Yhden oppitunnin kokeilun perusteella voin suositella tätä yhdeksi työkaluksi lisää opettajan työpöydälle. Mukava olisi myös kuulla muiden ideoita, miten tätä voisi käyttää hyväkseen opetuksessa ja oppimisessa.

 

 

Mainokset
 

Avainsanat: , , , , , , , ,

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: